خدا یا در لحظه نبودنم غافل از من نبوده ای
و من در لحظه لحظه بودنم به یادت نبوده ام

انسان بايد به غذاى خود بنگرد!بازگشت به خوردنیها و آشامیدنیها
ثبت شده در تاریخ 16-بهمن-1394 -- تعداد بازدید : 692 بار

 ایه ی را مورد برسی قرار میدهیم که تقریبا تمامی کسانی که در زمینه ی تغذیه بحث کرده اند به ان استناد داشته اند.

و ان ایه ی ۲۴ سوره ی عبس است  ، خداوند متعال می فرمایند:


فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلي‏ طَعامِهِ 


پس انسان باید به خوراک خویش بنگرد


از این ایه چه برداشتهایی دارید مقداری به ایه فکر کنید

 

 تفسير: انسان بايد به غذاى خود بنگرد!

كه چگونه خداوند آن را آفريده است؟ 

نزديكترين اشياء خارجى به انسان غذاى او است كه با يك دگرگونى جزء بافت وجود او مى‏شود، و اگر به او نرسد به زودى راه فنا را پيش مى‏گيرد، و به همين دليل قرآن از ميان تمام موجودات روى مواد غذايى آن هم موادى كه از طريق گياهان و درختان، عائد انسان مى‏شود تكيه كرده است.

روشن است كه منظور از" نگاه كردن" تماشاى ظاهرى نيست، بلكه نگاه به معنى دقت و انديشه در ساختمان اين مواد غذايى، و اجزاء حياتبخش آن، و تاثيرات شگرفى كه در وجود انسان دارد، و سپس انديشه در خالق آنها است.

و اينكه بعضى احتمال داده‏اند مراد نگاه ظاهرى است، نگاهى كه باعث تحريك غده‏هاى بزاقى دهن، مى‏شود، در نتيجه كمك به هضم غذا مى‏كند بسيار بعيد به نظر مى‏رسد، زيرا آيه به قرينه آيات قبل و بعد اصلا در مقام بيان اينگونه مسائل نيست، منتها بعضى از دانشمندان غذاشناس كه قرآن را تنها از زاويه محدود مسائل شخصى خود مى‏نگرند طبيعى است چنين پندارى درباره آيه فوق داشته باشند.

بعضى نيز معتقدند كه منظور از نگاه كردن به مواد غذايى اين است كه انسان هنگامى كه بر سر سفره مى‏نشيند دقيقا بنگرد كه آنها را از چه راهى تهيه كرده؟ حلال يا حرام؟ مشروع يا نامشروع؟ و به اين ترتيب جنبه‏هاى اخلاقى و تشريعى را مورد توجه قرار دهد.

در بعضى از روايات كه از معصومين نقل شده نيز آمده است كه منظور از "طعام" در اينجا "علم و دانشى" است كه غذاى روح انسان است، بايد بنگرد كه آن را از چه كسى گرفته؟ 

امام باقر علیه السلام نقل شده كه در تفسير اين آيه فرمود:  " علمه الذى ياخذه عمن ياخذه"

نظير همين معنى از امام صادق ع نيز نقل شده است.

بدون شك معنى ظاهرى آيه همان غذاهاى جسمانى است كه در آيات بعد مشروحا ذكر شده، ولى غذاى روح را نيز از طريق قياس اولويت مى‏توان استفاده كرد، چرا كه انسان تركيبى است از روح و جسم، همانگونه كه جسم او نياز به غذاى مادى دارد، روح او نيز محتاج به غذاى روحانى است..... تفسير نمونه، ج‏26، ص: 144

 

یاد آوری یک نکته:

ما دو راه  پیش روی خود داریم:

راه اول این است که هر طور که میل‌مان می کشد، بخوریم، بیاشامیم و..... در یک جمله راحت و بدون قاعده (مثل خیلی ها) زندگی کنیم......

راه دوم: کمی تحمل کرده و دندان بر جگر بگذاریم و دانش صحیح زندگی کردن را ( هرچند ممکن است طولانی باشد) با صبر و حوصله بیاموزیم.....

نتیجه ی راه اول: پس از مدتی زندگی، مراجعات مستمر و زیاد (با مشقت های خودش) به پزشک با هزینه های سنگین و  ناامیدی از حل مشکل و خیلی چیزهای دیگر .......

نتیجه ی راه دوم: بدنی سالم و  روحی با نشاط و تشخیص راه درست توسط هر شخص (بدون تحیر و سرگردانی).......

انتخاب برای هر کسی، با خودش است....



جمع بندی از ایه سوره ی عبس

بی کربنات سدیم . بنزوات ، اسیدسیتریک ، hفزودنیهای مجاز، گاز دی اکسید کربن ، افزودنیهای مجاز ، لیستین ، طعم دهنده های طبیعی وبالاخره شربت... و صدها افزودنی که ما اصلا اسم انها را نشنیده ایم .  آیا آیه میفرماید به طعام خود بنگر که این مواد تشکیل دهنده که حتی یک مورد را هم نمی شناسی ببینی ؟ آیا این برداشت باعقل سازگار است ؟

میتوانید بگویید الان عصر اینترنت است مراجعه میکنیم به موتورهای جستوجوگر و هرمطلبی را خواستیم پیدا میکنیم !

جواب :  برفرض که در این دنیای آشفته ی اینترنت بتوانید اطلاعات صحیح بیاید اکثر ، بلکه همه ی مواد ادعا شده شیمیایی یا سمی یا سرطان زا یا هر سه مورد را دارند . بنگرید به غذایی که میخورید  و با دست خود ،  خود را به مهلکه نیندازید  (اشاره به ایه ی دیگر، قران بعضی بعض دیگر را تفسیر میکند)

میتوان گفت این مواد چون تایید شده ی وزارت بهداشت و دارای آرم استاندارد است و بالاخره ازمایش شده اگر مضر بود تولید نمیشد.

جواب : از حسن نیت این افراد خیلی خوشحالم اما وقتی میبینم بسیاری از پزشکان با چیپس و پفک و...به شدت مخالفت می کنند و لی این خوراکیها مورد تایید است شک میکنم.

وقتی میبینم روغن نباتی جامد را قبلا با جایزه میدادند الان عامل ده ها یا صدها بیماری میدانند . شک میکنم مگر قبلا آزمایش نشده بود.

حالا هم روغن مایع ، با کم بخورید یا اگر میتوانید اصلا نخورید ، وارد بازار شده بی گمان بیست سال دیگر عامل هزاران بیماری معرفی میشود.

وقتی آمار مبتلایان به بیماریهای مختلف را می بینم . به عنوان مثال نمک را آلوده به ماده ی شیمیایی به نام ید کردند ولی آمار بیماری گواتر نه تنها کم نشد ثابت هم نماد روز به روز هم بیشتر می شود . آمار ابتلا هم سرسام آور است و...

احتمال دیگر اینکه وقتی درهم و دینار بوجود آمد شیطان شادمانی کرد چون پول هم وطن ، هم نوع ، خدا ، پیغمبر ، قیامت و... نمیشناسد خودتان به فکر خود باشید و گول این افراد را نخورید.

به عبارت دیگر پول ندهید و بیماری بخرید.


لینک کانال :  https://telegram.me/tayeba 

 

بخش نظرات
روزشمار فاطمیه
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشورا