خدا یا در لحظه نبودنم غافل از من نبوده ای
و من در لحظه لحظه بودنم به یادت نبوده ام

کانال طیبات بازگشت به طیبات
ثبت شده در تاریخ 18-دی-1394 -- تعداد بازدید : 819 بار

بنای این کانال، بر اطلاع رسانی در مباحث اغذیه و در واقع حفظ الصحه بر اساس مبانی علوم قدیم (طب سنتی) و روایات است. انشاء الله تعالی



اسم این کانال بر اساس آیه 51 سوره ی مؤمنون، انتخاب شده؛ آیه می فرماید: يا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّي بِما تَعْمَلُونَ عَليم‏. در شرافت علم طب انکه علاوه بر تاثیر بر سلامتی بدن در رشد روحی انسان هم تاثیر می گذارد.که به توضیح ان خواهیم پرداخت.ارتباط مستقیم خوردنی ها با انجام اعمال صالح، از این آیه به خوبی فهمیده می شود. بنابراین اگر کسی بخواهد عمل صالحی داشته باشد، باید نسبت به خوردنی های خود توجه کامل داشته باشد. تقسیم بندی خوردنی ها به حلال و حرام، یک تقسیم در عرض تقسیمات دیگر است. تقسیمات دیگری (فارق از حلال) وجود دارد که در عمل انسان مؤثر است و انشاء الله به مجموعه مباحث آنها پرداخت خواهد شد.

یکی از کارهای خیلی جالب که امروزه هر کس می خواهد در مورد طب صحبت کند با این سوال مواجه می شود که رشته ی شما طب اسلامی است یا سنتی

از انجایی که فعلا این بحث برای کسانی که از مطالب استفاده میکنند تفاوتی ندارد اصلا لزومی ندارد که مطرح شود.

ازطرفی این سوال به این شکل در همه ی علوم می تواند مطرح شود.مثلا فیزیک اسلامی یا غیر اسلامی در مورد شیمی، تاریخ، ادبیات، معماری و حتی ریاضی هم می تواند مطرح شود ولی مطرح شدن ان را رهزن می دانم لذا همه علوم از جمله این علم همه اسلامی هستند.چرا که در مورد قواعدی بحث میکنند که تمام ان قواعد را خداوند متعال در طبیعت قرار داده است.

علم طب یکی از شریف ترین و پر کاربرد ترین علوم است


در شرافت علم طب انکه علاوه بر تاثیر بر سلامتی بدن در رشد روحی انسان هم تاثیر می گذارد 

اولین و مهمترین وظیفه ی طب نقش تربیتی این علم است. توضیح مطلب انکه طب در تربیت روح و جسم هردو نقش اساسی دارد لذا بزرگان علم و اخلاق علم طب می دانستند با اخلاط اربعه و خصوصیات انها اشنا بودند.و از تدابیر لازم بهره می بردند.پس اولین وبزرگترین ضربه که از فراموش کردن طب سنتی یا اسلامی به ما رسید از این ناحیه است.


یادآوری این نکته در فهم شاکله ی مباحث ضروری به نظر می رسد:

اساسا نگاه طب قدیم و دستگاه طب جدید، دو منظر است و با هم متفاوت است.

در طب قدیم، عناصر بدن به اخلاط اربعه یعنی: دم، سوداء، صفراء و بلغم تقسیم می شود..... نگاه در طب قدیم، بر اساس سردی، گرمی، خشکی، و رطوبت است و با این منظر سلامتی و درمان را بررسی می کردند.

در طب جدید، مباحث حول پروتئین، ویتامین و انواع آن می باشد و با این منظر سلامتی و درمان را بررسی می کنند.

بنابراین وقتی که در فضای طب قدیم، گفته می شود که شخص کم خون است، مراد همان ماده ای است که غذای سلول است و حجم کثیر خون در رگ را تشکیل می دهد. به عبارت دیگر همان چیزی است که به صفت گرم و مرطوب متصف است. در حالی که در طب جدید، به فقر آهن کم خونی گفته می شود. و نباید این دو را با هم خلط کرد و اشتباه گرفت.

حال کدام منظر درست است و باید با چه منظری به وقائع نگاه کرد، انشاء الله در آینده به آن می پردازیم.

لذا شیخ در کتاب اداب المتعلمین می فرمایند : ولابد لطالب العلم ان یتعلم شیا من الطب و...یعنی چاره ای نیست که طالب علم مقداری از علم طب بیاموزد.

وعروضی سمرقندی در چهار مقاله چند سیر طبی متداول را هم مطرح کرده که امروزه مدعیان طب سنتی هم به این شیوه عمل نمی کنند.

و همین امر حقیر را واداشت تا به معرفی این علم شریف بپردازیم.

خلاصه مطلب انکه علم طب سه رسالت بر عهده داشت.

۱)نقش تربیتی در جامعه

۲)پیش گیری از بیماریها

۳)درمان که امروزه طب را متاسفانه با همین وظیفه انهم خیلی ناقص می شناسیم


هر دو (طب قدیم و جدید) از دو منظر کاملا متفاوت به واقعیت انسان نگاه می کنند که هر کدام از اینها، کشف حقائقی در آن مسلّم است. و اینطور نیست که بگوییم دستگاه ویتامین و پروتئین، حقیقت ندارد و دستگاه بلغم و سوداء و...... هم صرفا بافته ی ذهنی و خیالات است (این نزاعی که امروزه بین این دو سیستم وجود دارد).

منتها اشکال در اینجا، مطلق حرف زدن است. بنابراین وقتی که مثلا در طب جدید گفته می شود که بدن نیاز به فلان مقدار واحد پروتئین یا ویتامین دارد و فلان اغذیه دارای اینها هستند، این مطلب باید با دیدگاه طب سنتی هم محاسبه شود. بنابراین وقتی گفته می شود که در گوشت گوساله، شتر، گوسفند، ماهی و....... پروتئین وجود دارد، این مطلب باید در فضای طب قدیم هم ملاحظه شود تا کامل گردد؛ یعنی گوشت گوساله و ماهی، را باید مزاج صفراوی بخورد، گوشت شتر را باید مزاج سرد بخورد، گوشت گوسفند برای همه ی مزاجها مناسب است و امثال این مطالب. و این خلأی است که طب جدید به آن مبتلاست و برای همه یک دستور ثابت می دهد. مثلا می گوید: در سویا پروتئین وجود دارد، در حالی که از منظر طب سنتی، خوردن سویا برای مزاج سوداوی خوب نیست. چون غلظت خون بیشتری برای او ایجاد می کند. یا توصیه به گردو می کند، در حالی که برای مزاج صفراوی خوب نیست و اگر او بخواهد گردو بخورد باید با یک ملاحظات و تعدیلات خاصی بخورد نه همینطوری.

و این اشکال اساسی در سیستم طب جدید است.



لینک کا نال :  https://telegram.me/tayeba 

بخش نظرات
روزشمار فاطمیه
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشورا