خدا یا در لحظه نبودنم غافل از من نبوده ای
و من در لحظه لحظه بودنم به یادت نبوده ام

نکاتی در خصوص معراج پیامبرعارف به الله علامه رفیعی 7بازگشت به برگزیده از کتاب
ثبت شده در تاریخ 04-اردیبهشت-1392 -- تعداد بازدید : 1155 بار
شرح برخی از نکات در خصوص معراج پیامبر استاد عارف به الله علامه رفیعی

(( فصل هفتم))


اولاً باید دانست که : در باب اذان اعلامی دو حدیث است : یکی همین که نقل شد و مستفاد از آن اینست که تشریع اذان ، به این کیفیّت ، در اسلام در شب معراج بوده است ؛

و حدیث دیگر دلالت دارد که : حضرت امیر – علیه السّلام – شرفیاب حضرت رسول – صلی الله علیه و آله – دش و عرض کرد به من الهام شد که : اعلام را به این کیفیت که اذان است باید نمود ، و فصول هیجده گانه آن به حضرت الهام شد و حضرت رسول امضا فرمود و حکم الهی رسید ، که مطابق فرموده ی حضرت امیر اذان اعلامی را بگویند ؛ و ممکن است بین دو حدیث جمع کرد ، به این نحو که : دو واقعه بوده است بلکه تنافی ندارد .
اعلام برای عبادت بین یهود ، به این بوده است که در وقت عبادت بوق می زدند ، و بین نصاری ؛ علامت وقت عبادت و حضور در کلیسا این بود که زنگ می زدند ، که ناقوس باشد ، و هنوز هم رسم است و ناقوس می زنند ؛ ولی بوق را برای چیز دیگر هم می زنند ، و زنگ را مکاریها به گردن و اطراف بدن چهار پا می آویزند ، و هیچ گونه حیثیّت معنویّه در این دو علامت نیست .

ولی در اذان اسلام ، ذکر و توحید الهی ، و تر غیب بر عمل خیر است ؛ این است سلیقه اسلام که اعلام آن برای عبادت ، مهیّججانها و ارواح است ؛ برای توجّه به حضرت احدیّت . باقی می ماند دو نکته :

اول آنکه : در حدیث معراج فرمود که : پس از ذکر (( الله اکبر )) از طرف ملک ندای الهی رسید که صَدَقَ عبدی انا اکبر . و همچنین در فصول دیگر اذان ، که در حدیق مسطور است و ما تمام حدیث را نقل نکردیم و ظاهراً سبب این ندای الهی ، علاوه بر امضا این است که اذان ، صورت کلام و نطق الهی به خود گیرد ، و از صقع امکان بیرون رفته داخل در کلام الهی گردد و تشریف خاصّی به خود پذیرد .

دوم آنکه : تعدّد فصول اذان ، ظاهراً برای این است که ذرّات هواهای نفسانی دنیوی ، که از عالم طبع برخاسته و داخل در وجود آدمی است ، تدریجاً به واسطه ی سماع فصول اذان ، از هویّت مکلّف خارج شود و هر فصلی مقداری از هوی و توجّه به دنیا را خارج نموده ، تا به فصل اخیر برسد ، که (( لا اله الّا الله )) است که اشهد هم ، که در فصل دوم اذان است ؛ در این فصل ساقط شده ، شاهد و شهادت منطمس توحید گردید ، فقط باقی ماند توحید صرف ، که مظهر آن لا اله الّا الله _
است .





بخش نظرات
روزشمار فاطمیه
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشورا