خدا یا در لحظه نبودنم غافل از من نبوده ای
و من در لحظه لحظه بودنم به یادت نبوده ام

دانستنی های قرآنی

جمع و تالیف قرآن

جمع و تالیف قرآن به شکل کنونی ، به مرور زمان و به دست افراد و گروههای مختلف انجام شده است . ترتیب ، نظم و تعداد آیات در هر سوره به دستور پیامبر اکرم صلوة الله علیه و آله بوده است . هر سوره با فرود آمدن (( بسم الله الرحمن الرحیم )) آغاز می شد و آیات به ترتیب نزول در آن ثبت می گردید ، تا موقعی که ((بسم الله ...)) دیگری نازل می شد و سوره ی دیگری آغاز می گردید .

اسامی و تعداد سوره ها

اسامی سوره ها مانند تعداد آیات هر سوره توفیقی است و با صلاحدید شخص پیامبر صلوة الله علیه و آله نامگذاری شده است .این نامگذاری به شیوه ی عرب و با کوچکترین مناسبت انجام می گرفته است

روش حفظ قرآن

مقدمات حفظ براي شروع حفظ قرآن نكاتي وجود دارد كه مقدمات معنوي و اوّلي به شمار مي‌روند و توجه به آنها از اهميت زيادي برخوردار است. اين نكات به شرح زير است:

اسامی و اوصاف قرآن

در تعداد نام ها و اسامی قرآن ، میان مفسران و دانشمندان اختلاف نظر وجود دارد ؛ به طوری که مفسر بزرگ قرن ششم ، جمال الدین ابولفتوح رازی ، در مقدمه ی تفسیر خود 43 نام برای قرآن آورده است که بیشتر جنبه وصفی دارد ؛ در حالی که طبرسی در مجمع البیان به چهار نام قرآن ، فرقان ، کتاب و ذکر اکتفا کرده است

معیار و ملاک تشخیص سوره های مکی و مدنی

طبق آماری که از روایات ترتیب نزول به دست می آید ، 86 سوره مکی و 28 سوره مدنی است . در این تقسیم بندی سه معیار وجود دارد : الف ) معیار زمان : بیشتر مفسران معتقدند که معیار مکی یا مدنی ، هجرت پیامبر صلوت الله علیه و آله از مکه به مدینه است . هر سوره ای که پیش از هجرت نازل شده مکی و هر سوره ای که پس از هجرت نازل شده است مدنی به شمار می رود

اهمیت دانستن مکی و یا مدنی بودن آیات قرآن

یکی از مسائل مهم علوم قرآنی ، مساله شناخت سوره های مکی و مدنی است . مکی ، سوره هایی است که در مکه و مدنی ، سوره هایی است که در مدینه بر پیامبر صلوت الله علیه و آله نازل گشته است .

کاتبان وحی

پیامبر گرامی اسلام صلوت الله علیه و آله به ظاهر خواندن و نوشتن نمی دانست و در یمان قوم خود به داشتن سواد معروف نبود ، و از آنجا که هرگز ندیده بودند چیزی بخواند یا بنویسد ، او را امّی می خواندن . قرآن هم او را با همین وصف یاد کرده است :

اسباب نزول

همانگونه که می دانیم ، قرآن تدریجا و در مناسبتهای مختلف در طول بعثت نازل شده است . بسیاری از آیات بر حسب اقتضا ( به هنگام وقوع حادثه ، پیش آمدن مشکلی یا در پاسخ به سوالی که از حضرت رسول صلوت الله علیه و آله می شد ) نازل گشته است . این زمینه ها و شرایط را (( اسباب نزول )) یا ((شان نزول )) نامیده اند .

نزول وحی

آن گونه که از قرآن استنباط می شود ، حکمت تدریجی بودن نزول قرآن ، آن است که پیامبر اکرم صلوت الله علیه و آله و مسلمانان احساس کنند همواره مورد عنایت خاص پروردگار هستند و پیوسته رابطه آنان با حق تعالی استوار است . چنانکه آیات وحی در موقعیت های بسیاری موجب دلگرمی پیامبر صلوت الله علیه و آله بوده است .

اقسام و کیفیت وحی

1- وحی مستقیم : القای مستقیم و بدون واسطه وحی بر قلب پیامبر است . پیامبر اسلام صلوت الله علیه و آله و سلم در این باره می فرماید : (( انّ روح القدس ینفث فی روعی ؛ روح القدس بر درون من می دمد )) ( از همین جا روشن می شود که روح القدس غیر از جبرئیل علیه اسلام اس ) . 2 – خلق صوت : با رسیدن وحی به گوش پیامبر به گونه ای که کسی جز او نشنود . این گونه شنیدن صوت و ندیدن صاحب صوت ، مانند آن است که کسی از پس پرده سخن

1   2   3   4   5   6   7  
روزشمار فاطمیه
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشورا